Tags

,


IMG_2584

Tommy Jaud: Restferie

Udgiver: Per Heide

Udgivet: 05-09-2015

Sideantal: 272

Format: Paperback

1 stjerne (5)

Anmeldereksemplar fra udgiveren

Restferie levede desværre ikke helt op til mine forventninger. Jeg troede, at jeg skulle i gang med en hylende morsom bog, hvor jeg skulle grine mig vej fra start til slut. Desværre blev det ikke helt sådan. Bevares jeg trak da på smilebåndet hist og her, men det var lidt som om at forfatteren forcerede det sjove, så det ikke blev rigtig sjovt alligevel.

Noget andet der absolut var med til at gøre læseoplevelsen mindre god, var de mange spanske og engelske sætninger. Man kan argumentere for om det bliver mere autentisk med det udenlandske, men for mig, til trods for at jeg er god til engelsk, så synes jeg det blev for meget. Man kan godt komme udenom at skrive det på engelsk, men stadig give udtryk for at der bliver talt engelsk. Med hensyn til det spanske gælder lidt det samme. I de fleste situationer havde det ikke været nødvendigt med de spanske gloser. Ellers synes jeg at sproget flød let og forståeligt.

Pelle som hovedperson var virkelig øretæveindbydende, men jeg tror mange ville kunne nikke genkendende til hans trang til at bryde ud af de faste rammer, som han synes er blevet opbygget omkring ham. Fordi han er så nem at identificere sig med, fatter man i sidste ende sympati for ham og det bærer en stor del af læseoplevelsen.

Restferie er ikke nogen dårlig bog, og den ville egne sig virkelig godt til at have med på en længere flyvetur.

Til sidst må jeg bare sige, at jeg blev meget forvirret af at en tysk forfatter vælger at skrive en historie om en fyr fra Danmark. Det får man så svar på senere, og uden at afsløre noget, så var det faktisk det der for mig fik helhedsoplevelsen af bogen til at rykke en tak ned, så den endte på 2 og ikke 3 stjerner. Det ville dog ikke være fair at vælge bogen fra på dette grundlag.