Tags

, , ,


 

Skyggesider

Christina Bonde: Skyggesider

Udgiver: Tellerup

Udgivet: 09-11-2015

Sideantal: 280

Format: Hardback

1 stjerne (3)

Jeg har lovet mig selv…og mange andre…at jeg her i 2016 skulle give fantasy-genren en chance. Når man så lægger ud med en bog som Skyggesider, så er det jo ingen sag at få blod på tanden efter mere.

Først og fremmest blev jeg overrasket over hvor ”gammel” hovedpersonen Tricia er. Hun er jo 28 og ikke 16, som jeg ellers troede hun ville være. Og så havde hun endda barn og mand. For mig gjorde det, at jeg virkelig kunne relatere til hende som person og hendes tanker omkring sønnen.

Noget andet der overraskede var, at det var nemt at følge med i historien. Jeg har altid haft en eller anden forestilling om, at hvis det var fantasy, så var det alt for abstrakt til at mit lille hoved kunne følge med. Jeg må da også erkende, at jeg til tider også tænkte at det måske var liiiige fantasifuldt nok.

Tricias historie krøb virkelig ind under huden på mig. Jeg fik lyst til at løbe skrigende bort og samtidig bare læse videre for at finde ud af, hvad der var drøm og hvad der var virkelighed. I takt med at det for Tricia bliver sværere og sværere at skelne mellem drøm og virkelighed, blev det også sværere for mig. Jeg blev suget ind i historien, blev en del af den. En aften lå jeg i min seng, og var nærmest sikker på, at der stod en person ude i min gang. Da jeg så ovenikøbet vågnede op næste morgen med en rift i panden var jeg nødt til lige at trække vejret dybt og minde mig selv om, at det jo ”bare” var en bog.

Jeg synes Christina Bonde skriver i et let og forståeligt sprog. Samtidig formår hun at få læseren til at sidde helt ude på kanten af stolen i spænding. Og så bliver jeg simpelthen nødt til at nævne den helt igennem smukkeste forside. Den alene tiltrækker både ens opmærksomhed og vækker ens nysgerrighed.

Jeg er helt sikkert ikke færdig med denne genre og jeg glæder mig til at læse mere.