Tags

, , , , , , ,


thumbnail_IMG_0328

Udgiver: Forlaget Turbine

Udgivet: 28-02-2018

Sideantal: 276

Format: Bog, Hæftet

Anmeldereksemplar fra forlaget

1 stjerne (3)

Er her nogen? er sådan en bog, som virkelig kan gøre én så harmdirrende vred og irriteret, at man nogle gange får lyst til smække bogen i og kyle den tværs gennem rummet. Især Vibe irriterede mig grænseløst til tider. Men er det mon ikke meget normalt? Hun er svag. Eller rettere, hun BLIVER svag i takt med at hun bliver manipuleret af Andreas. Og når det endelig går op for hende, er det for sent. Hun kan ikke komme ud af forholdet. Ikke med livet i behold i hvert fald. Så selvom jeg blev irriteret over hendes naivitet, så er det jo nemt nok for mig at sige, at hun er svag. Jeg ved jo i store træk hvad bogen handler om, allerede inden jeg er gået i gang. I den virkelige verden, så er Vibe nok ikke så svag endda. Det kræver en hel del, at stå imod i sådan et forhold, hvor man er udsat for fysisk og psykisk vold. Det er noget af det, denne fortælling gav mig med i sidste ende: At man ikke er svag eller mindre værd end andre. Uanset situationen.

I starten kan man godt blive lidt forvirret over hvorfor der henvises så meget til en eller anden tilfældig (sådan føles det i hvert fald) pige, som er forvundet. På den baggrund, synes jeg også, at bagsideteksten er en anelse misvisende. I lang tid troede jeg egentlig, at historien handlede mere om den forsvundne pige end om Vibe. Eller i hvert fald, at det var to sideløbende fortællinger. Men selvfølgelig giver det hele jo mening i sidste ende.

Jeg kan rigtig godt lide idéen om Organisationen. Man kan jo så altid diskutere, om man går ind for selvtægt eller ej. Men noget af det, som bogen illustrerer så fint, og som jeg synes vi mangler i vores hverdag, er omsorgen for hinanden. Bekymringen og hjælpsomheden. Det betyder alverden for Vibe, at vide at Sybilla er der for hende. Ikke at hun ved noget fra starten, men bare det, at der bliver lyttet til hende.

Jeg synes, at Er her nogen? er en fin påmindelse om, at vi som (med)mennesker skal blande os lidt mere i verden, og være lidt mere nysgerrige på andre. Ikke kun når der er problemer, men også når det handler m bare at være sammen og hygge sig.