Tags

, , , , ,


Kun når det regner

Udgiver: Gyldendal

Udgivet: 21-01-2019

Sideantal: 222

Format: Bog, Hæftet

Anmeldereksemplar fra forfatteren

1 stjerne (3)

Der er ingen tvivl om, at Kun når det regner er skrevet af et svigtet barn. Og det gør ondt i mit moderhjerte at læse Maries historie.

Hvad man dog også tydeligt kan mærke er, at bogen ikke er skrevet med det formål, at man som læser skal få ondt af Marie. Hun har simpelthen bare haft brug for at skrive den. Og den er skrevet i kærlighed! For selvom fortællingen indeholder et kæmpe svigt, en masse smerte og angst, så er den også fuld af kærlighed. Der er absolut ingen tvivl om, at Marie elskede sin far højt.

Jeg synes, at bogen i starten føltes en smule rodet. En masse tanker griflet ned. Men som siderne vendtes samledes historien også. Jeg tror på en måde bogens tilblivelse har været med til at forløse noget i Marie. Det er forståeligt, og i sidste ende fungerer det også for mig som læser.

At dele så personlig en beretning om svigt, misbrug og ikke mindst om at være pårørende til og barn af en misbruger kræver mod, og jeg synes bestemt Marie er modig.

Jeg føler mig privilegeret. Både at have fået lov til at læse Maries historie om forholdet til hendes far og historien om hvordan hun mødte sin mand. Behøver jeg sige, at jeg heppede på dem fra start til slut.