Tags

, ,


IMG_5169

Udgiver: Forlaget Brændpunkt

Udgivet: 16-04-2016

Sideantal: 244 sider

Format: Bog, Hæftet

 

Anmeldereksemplar fra forlaget

1 stjerne (5)

Jeg er faktisk lidt i tvivl om hvad jeg skal synes om Forbrydelsens Kunst. Det er absolut ikke en af de bedste krimier jeg har læst, og måske nok mere en thriller end en krimi. Det kan være svært at finde ud af hvilken genre den egentlig tilhører.

Jeg havde ellers rigtig høje forventninger til den. Nogle gange er det desværre bare ikke nok. Alt i alt er det faktisk en ganske fin debut, og jeg er sikker på, at forfatterparret kan gøre det bedre næste gang. Mit råd ville dog være, at de ”bare” skal vælge om det skal være en thriller eller en krimi. Jeg ville nok gå med det første. Jeg føler lidt, at der bliver hoppet for meget mellem de to genrer, og derfor ender det også med 2 stjerner, selvom jeg faktisk var tæt på en tredje.

Jeg kan rigtig godt lide, at vi får lov til at følge flere personer, og får lidt af deres historier med. Både de onde, men også dem man hepper på.

Noget af det jeg savner mest, er lidt mere spænding. Altså af den slags, hvor man liiiige må læse et kapitel mere, fordi man tror man er ved at regne plottet ud. Jeg kunne godt bruge lidt mere af den egentlige efterforskning, og så ville jeg nok også kalde det en krimi.

Men det er selvfølgelig bare min smag, og jeg er egentlig ikke helt sikker på, at det er sådan forfatterparret ønsker det. Jeg har lidt på fornemmelsen, at det er det psykologiske aspekt, som de ønsker at fremhæve.

Det lykkes til gengæld også rigtig godt. Både i fortællingen om Jaq, i forholdet mellem Ask og hans kone Louise og forholdet mellem Donna og hendes autistiske søn. Jeg synes faktisk, at det langt hen ad vejen er disse følelser og relationer der bærer bogen. Også den relation Ask og Bjørn har er interessant.

Der går altså bare virkelig lang tid, før der egentlig sker noget særligt. Det starter ellers rigtig fint med både blod og vrede, men luften går lidt af ballonen og det varer lidt for længe før adrenalinen er tilbage.

