Tags


Verdens Bogdag bygger på en mangeårig tradition i den katalonske del af Spanien. Her fejrer man dagen ved at give en bog og en rose til den, man holder af.

I 1995 blev datoen 23. april af UNESCO udpeget som bogens og ophavsrettens dag.

Markeringen af dagen er siden blevet en tradition i lande over hele verden. I Europa fejres dagen i lande som Spanien, England, Tyskland, Norge, Sverige og Finland. I Danmark blev der i 1999 oprettet en nationalkomite til fejring af Verdens Bogdag. Den bestod af repræsentanter for forlæggere, boghandlere, forfattere, folke- og skolebibliotekarer m.fl

Billede 2 reol

 

 

Jeg er vild med, at der er noget der hedder ”Verdens Bogdag”. Jeg synes simpelthen det er så hyggeligt et koncept.

Glæden ved at dele sin begejstring over bøgerne og give de bedste læseoplevelser videre, kan vist ikke sammenlignes med noget andet.

Personligt synes jeg det kunne være Verdens Bogdag hver dag, men så ville det der særlige nok gå lidt af fløjten. Men herhjemme begejstres jeg hver dag, når min ældste på 11 kommer hjem og fortæller, at han igen har bestil ca. 4 bøger på biblioteket, eller at han uden tøven henter penge i sin sparebøsse, så han kan betale for en ny bog fra Amazon, som mor her må lægge ud for via dankortet. Han er endda villig til også at betale portoen!

Min yngste, som bliver 7 på onsdag, er lige begyndt at læse, så begejstringen er mindst lige så stor hos ham, som hos mig, når vi hiver en ny bog ned fra hylden og læser ”Max ser en tyv” eller ”På en øde ø”.

Jeg elsker simpelthen at have interessen og kærligheden til bøger tilfælles med mine unger. Det kan gøre mig helt rørt. Jeg kan ikke helt forklare det, men det gør mig bare så stolt, at jeg har formået at give det videre. Og jeg håber selvfølgelig, at interessen vil holde ved i deres voksenliv også.

Og hvem ved? Måske de selv en dag giver det videre.

