Tags

, ,


img_4446-2

Udgiver: Turbine Forlaget

Udgivet: 28-10-2016

Sideantal: 178 sider

Format: Bog, Hæftet

Anmeldereksemplar fra forlaget

1 stjerne (4)

Glimt er egentlig en virkelig fin fortælling. Barsk og tragisk, skrevet i et letlæseligt sprog. Desværre var det, for mig, ikke en fantastisk læseoplevelse.

Jeg kunne rigtig godt lide fortællingen om Sams fortid, og den del nød jeg virkelig at læse. Hvordan hele mysteriet om mordet på hans familie, og tiden efter, langsomt vender tilbage i Sams bevidsthed. Man får virkelig en fornemmelse af hvordan han havde det, både før, under og efter ulykken.

Noget af det bedste i denne fortælling, og nok det der kommer til at følge mig et stykke tid endnu, er den del der omhandler månen. Uden at afsløre for meget, kan jeg godt love at det er virkelig smukt.

Det, der så desværre ødelægger læseoplevelsen for mig er, at det til tider bliver lidt for filosofisk efter min smag. Jeg er godt med på, at det at Sam er ved at miste sin syn gør, at der bliver mere fokus på de små ting, men at bruge 10 linjer på at tage skjorte på, er alligevel for meget. Oveni er der Sams tvangstanker, eller rettere behov for systemer. Jeg forstår godt hvorfor det er beskrevet i bogen, jeg var desværre bare ikke i stand til at sætte pris på denne del.

Noget som jeg til gengæld ikke forstod var, at Sam, som er fortælleren af historien, nogle gange svinger mellem at skrive direkte til sin datter, ekskone og så ellers til læseren. Måske er der noget jeg har overset, men det virkede mærkeligt på mig.

Jeg er dog ikke i tvivl om, at der er mange læsere derude, som vil sætte pris på denne lille bog. Så er du i dit filosofiske og tænksomme hjørne, skal du ikke tøve med at læse den.

