Tags

, ,


Land i datid (2)

Udgiver: Turbine

Udgivet: 08-04-2016

Sideantal: 337

Format: Bog, indbundet

Anmeldereksemplar fra Turbine

1 stjerne (3)

Jesper Bugge Kold har formået at skrive en helt fantastisk roman. Den er både spændende og lærerig. For mig, som ikke ved så meget om tiden omkring og grundlaget for DDR, har det været interessant at dykke ned i. Det har endda gjort mig mere interesseret, og jeg har fået udvidet min horisont.

Selve historien omkring Andreas og Peter er spændende og man bliver hvirvlet ind i fortællingen fra første side. Siderne læser nærmest sig selv, og man er hele tiden nødt til liiiige at læse lidt mere.

Jeg kan rigtig godt lide, at kapitlerne skifter mellem Andreas, Peter og Stefan. Det giver en ekstra dybde til historien, og fungerer rigtig godt i forhold til at forstå deres motiver for at handle som de gør. Især fordi vi kommer ind i hovedet på Peter og hans tanker. Det er spændende, fordi det ligger så langt fra min tankegang, at ønske sådan et system i et land, der undertrykker sit folk i en sådan grad, at hvad man i dag ville anse som en selvfølgelig adfærd dengang ligefrem var ulovlig og havde store konsekvenser.

I dag er der ofte debatter i medierne om hvorvidt vores samfund er blevet til et overvågningssamfund, og om der skal være videoovervågning på gaden eller ej. I bogen får vi et lille indblik i hvordan man overvågede folk i DDR, og jeg synes det er tankevækkende hvor stort det var allerede dengang.

Land i datid er en skønlitterær roman med et historisk aspekt. Jeg vil råde alle der, som mig, ikke har den største viden omkring DDR til at læse den. Jeg garanterer, at den åbner op for ønsket om mere viden. Jeg synes bogen burde komme med en billet til Berlin, for man får lyst til at pakke kufferten og tage af sted med det samme.

 

