Tags

, , , , , , ,


Det er efterhånden et år siden, at jeg udgav mit første indlæg her på bloggen. Jeg elsker virkelig at have et sted, hvor jeg kan dele mine oplevelser med bøgerne. Og jeg er selvfølgelig endnu mere glad og taknemmelig for at I gider at læse med. Tusind tak 🙂

Jeg er ikke typen, som har nytårsforsætter i klassisk forstand, men den boglige slags har jeg en del af.

Her er 5 af mine boglige nytårsforsætter:

1: I år vil jeg læse 50 bøger

Hvert år deltager jeg i Goodreads Reading Challenge. Sidste år var mit mål at læse 35 bøger, og jeg nåede at få læst 42. Jeg har derfor hævet mit mål for 2016 til 50 bøger. For mig er det måske lidt ambitiøst, da jeg også liiiige har en fagprøve jeg skal skrive til juni, som kræver en del forberedelse op til. Netop derfor har jeg besluttet mig for, at jeg fra nu af tæller lydbøger med som “læste”. For som Simone kommenterede på et tidligere indlæg om lydbøger: “Selvom jeg ikke har haft den fysiske bog i hænderne eller selv læst ordene, så har jeg jo stadig sat mig ind i en ny fortælling og brugt tid i dennes selskab”.

2: I år vil jeg lytte til flere bøger

I forlængelse af punkt 1, vil jeg lytte til flere bøger i år. Jeg kan godt have lidt svært ved at koncentrere mig om rent faktisk at lytte efter, og engang i mellem, må jeg da også gå lidt tilbage og høre en passage igen, men lige så stille er jeg ved at blive bedre til det med lydbøger.

3: I år vil jeg læse mindst én klassiker

Det er vist ikke nogen hemmelighed, at jeg ikke læser klassikere. Det er ikke fordi jeg ikke har lyst, men på en eller anden måde får jeg det bare ikke lige gjort. Der er så mange nye bøger, som også trækker. Og så er der den der fordom med at klassikere jo er keeeedelige 😉 Men i år skal det være. Jeg skal læse mindst én klassiker. Så er spørgsmålet jo bare: Hvor skal jeg starte?

4: I år vil jeg læse flere serier færdige

Jeg tror ikke jeg er den eneste, som får begyndt på serier, som jeg ikke får læst færdig. I år har jeg en ambition om at få færdiglæst nogle af dem jeg er i gang med. Her kan jeg blandt andre nævne Sara Blædels serie om Louise Rick, Divergent-serien af Veronica Roth og Dæmondræberen af Louise Haiberg. Og ja det er med vilje at Harry Potter ikke er nævnt (:-) den historie tager vi en anden gang).

5: I år vil jeg læse flere bøger på engelsk

Jeg er generelt ikke så god til at få læst på engelsk. Jeg er både læser og taler faktisk udmærket engelsk, hvis jeg selv skal sige det, men når det kommer til at læse for min fornøjelses skyld, så vælger jeg som regel at læse på dansk. På én eller anden måde føler jeg mig tryggest ved det…altså lige indtil jeg går i gang med en bog på engelsk. Gang på gang bliver jeg overrasket over, hvor nemt det egentlig er, når jeg først er kommet i gang. Selvfølgelig kommer det an på, hvilken bog jeg læser, men jeg har fundet ud af, at mange af de Young Adult bøger, som jeg læser, fungerer lige så godt, eller måske endda bedre, når jeg vælger at læse dem på engelsk.

Som det er med nytårsforsætter, så er det ikke altid, at man har fået dem indfriet når året er omme, men jeg elsker alligevel at sætte en slags mål for min læsning i løbet af året. Det er uden tvivl med til at øge min læselyst, og får mig også til at læse bøger, som jeg måske ikke lige ville prioritere her og nu.

Har I også nogle (boglige) nytårsforsætter?

Rigtig godt nytår til jer alle sammen, jeg glæder mig til at dele 2016 med jer 🙂

 

