Helt tilbage før sommerferien blev jeg tagget af den søde Ann-Kristine. Tagget hedder ”Bookish would you rather…”, og består af 10 spørgsmål.

Som med alt andet gik tiden og jeg fik ikke liiiige taget mig sammen, men nu synes jeg det var tid. Da der er gået så lang tid inden jeg fik svaret på tagget, har jeg valgt ikke at tagge nogen, men hvis du skulle have lyst, så leg endelig med 🙂

1: Vil du helst udelukkende læse trilogier eller læse enkeltstående bøger?

Jeg vil helst læse enkeltstående bøger.

Jeg synes også det er fint med seriebøger, og dem læser jeg også mange af, men egentlig mest fordi det ofte er sådan, synes jeg, at hvis en bog har succes, så skriver man da lige en to’er og så lige en tre’er når nu man er i gang. På en eller anden måde synes jeg, at trilogien er gået hen og blevet ”modefænomen”

2: Vil du helst udelukkende læse bøger af mandlige forfattere?

Her tror jeg at jeg siger kvindelige forfattere. Det er jo virkelig svært at skulle vælge, men jeg tror at det må være der den ender. Dermed ikke sagt, at jeg ikke synes om mandlige forfattere, for det gør jeg absolut. Jeg er vild med Jesper Steins krimier og Khaled Hosseini er en af mine yndlingsforfattere, men når jeg sådan i mit hoved gennemgår hvad jeg læser mest, og hvem der har skrevet de bøger jeg virkelig gerne vil læse, så er det primært kvindelige forfattere.

3: Vil du helst udelukkende købe bøger hos boghandlere eller hos online forhandlere?

Jeg ville til en hver tid helst købe mine bøger hos boghandlere. Efter selv at have været i branchen, ved jeg også hvor meget online handlen har taget over, og jeg synes det er vigtigt at støtte de lokale boghandlere. Det er da også dejlig nemt at sidde hjemme i sofaen og klikke bøger hjem, men der er altså noget hyggeligere ved at gå rundt og snuse i boghandlen. Det er primært hvis jeg går efter en bestemt engelsk bog, at jeg ender med at købe den online. Ofte bliver jeg også for nærig i forhold til forsendelsesgebyret.

4: Vil du helst have at alle bøger bliver filmatiseret som film eller som TV-serier?

Helt klart som film. Jeg ved godt, at det er svært at få hele handlingen og de små detaljer med, og for det meste ser jeg faktisk ikke filmen, hvis jeg allerede har læst bogen og omvendt. Hvis en bog bliver filmatiseret bliver der ofte digtet videre på handlingen, og det synes jeg næsten er endnu værre end at udelade noget. En miniserie kunne dog være et kompromis, men jeg er ikke sikker på, at jeg ville se med alligevel.

5: Vil du helst læse fem sider om dagen eller fem bøger om ugen?

Fem bøger om ugen! Der er så mange bøger jeg godt kunne tænke mig at læse, så hvis jeg kun skulle læse fem sider om dagen, ville jeg jo aldrig blive færdig.

6: Vil du helst være en professionel boganmelder eller en professionel forfatter?

Hvis jeg havde evnerne ville jeg rigtig gerne være forfatter. Desværre er jeg ikke så godt til det der med at skrive. Det kan godt være jeg har nogle idéer, men jeg ville ikke vide hvordan jeg skulle bære mig ad med at skabe en hel historie på skrift. Jeg bliver tit spurgt om jeg ikke også selv skal skrive en bog, nu hvor jeg læser så meget. Desværre er svaret nej.

7: Vil du helst udelukkende læse dine tyve yndlingsbøger igen og igen eller læse nye bøger og aldrig genlæse noget, du havde læst før?

Jeg genlæser sjældent, så jeg ville klart vælge at blive ved med at læse nye bøger.

8: Vil du helst være en bibliotekar eller en boghandler?

Boghandler. Selvom bibliotekar også kunne være hyggeligt, så sker der alligevel lidt mere i en boghandel. Har selvfølgelig kun mit lokale bibliotek at sammenligne med, men umiddelbart ville det være alt for stille.

9: Vil du helst udelukkende læse bøger fra din favoritgenre eller læse bøger fra alle genrer undtagen din yndlingsgenre?

Det der med yndlingsgenrer er svært at definere synes jeg. For mit vedkommende skifter jeg meget mellem hvad der er min fortrukne genre. Jeg kan rigtig godt lide krimier, men jeg er også vild med Young Adult. Chick-lit læser jeg engang i mellem og biografier elsker jeg. Men jeg skifter hele tiden i mellem de forskellige genrer, så hvad der præcis er min yndlingsgenre i dag, er ikke nødvendigvis min yndlingsgenre om 6 måneder. Derfor er mit svar nok også at jeg helst vil læse bøger fra alle genrer undtagen min yndlingsgenre.

10: Vil du helst udelukkende læse fysiske bøger eller e-bøger?

Fysiske bøger! Her er jeg ikke i tvivl. Jeg er så småt ved at vænne mig til e-bøger, og er endda nået så langt til at ønske mig en Kindle. Men der er noget helt specielt over at sidde med den fysiske bog i hånden, og jeg tror aldrig jeg ville vælge e-bogen frem for den fysiske udgave.

