Tags

, ,


Der er mange, som spørger mig: ”Hvor finder du egentlig inspiration til hvad du vil læse?”

Da jeg var barn, var det som regel min skolebibliotekar, som var rigtig god til at finde bøger til mig. Senere var jeg meget inspireret af hvad min 8 år ældre kusine havde læst, og da jeg startede i boghandlen var der fri adgang til information omkring de nyeste udgivelser, og når der var tid til det, blev hylderne nøje studeret.

Billede 2I dag bliver jeg primært inspireret af andre bogbloggere, Goodreads og ved at følge de forskellige forlag på blandt andet Facebook, Instagram og Twitter. Ofte er der en eller anden, som tweeter om en bog han eller hun er ved at læse. Så googler jeg og ender ofte på Goodreads, hvor det jo til tider stikker helt af, og min to-read liste bare bliver længere og længere 🙂 Pinterest er også et fantastisk sted, hvis man mangler anbefalinger. Især kan man finde mange must-read lister.

Jeg er sjældent på forkant med hvad der er på vej, kun hvis det er en udgivelse som jeg virkelig venter på og har glædet mig til.

Jeg læser som regel ikke så mange anmeldelser, hvis jeg selv har planer om at læse pågældende bog i nærmeste fremtid. Jeg synes desværre ofte, at der er for stor risiko for spoilere. Hvis det er en bog, som jeg selv skal anmelde, læser jeg slet ingen anmeldelser først. Derimod læser jeg meget gerne anmeldelserne, når jeg er færdig med bogen. Jeg synes det er sjovt at se om man er enig med de forskellige anmeldere.

Mit korte svar på spørgsmålet, omkring hvor jeg finder min inspiration, må være: ”På nettet”, men egentlig finder jeg inspiration mange andre steder også. F.eks. bruger jeg stadig på mit lokale bibliotek meget. Jeg kan også blive inspireret af hvad folk læser i toget om morgenen – man kan jo være heldig lige at få et glimt af titlen engang i mellem 😉 Den anden dag så jeg en film, og tænkte ”Aj, den ville være god som bog”. Det viser sig, at den findes som bog, og den er endda en del af en serie 🙂

Inspirationen findes alle steder, og nogle gange behøver man ikke engang at lede særligt længe…

