Tags


I min inbox den anden dag, lå der en af de dejligste mails, jeg længe har modtaget. Jeg er nemlig blevet udvalgt som boguddeler på Danmark Læser Dagen, som foregår torsdag den 23. april 2015.

Meget passende er den 23. april Verdens Bogdag, så hvad er mere relevant end at dele 100.000 gratis bøger ud på denne dag.

Initiativet til Danmark Læser Dagen kommer fra Kulturministeriet, som en del af kampagnen Danmark Læser, der skal få flere til at læse mere. I 2012 viste en undersøgelse, at 40 % af den danske befolkning sjældent eller aldrig læser. Det skal vi forsøge at lave om på, og jeg er stolt af at være med i dette projekt.

Den 23. april 2015 skal jeg så være boguddeler. Hvad betyder det? Jo, jeg skal i uge 17 ned på mit lokale bibliotek og hente en kasse med 25 bøger (5 gange 5 titler). På Danmark Læser Dagen skal bøgerne så deles ud. Jeg deler ud på min arbejdsplads og hvis jeg har flere bøger tilbage, vil jeg være at finde på Høje-Taastrup station om eftermiddagen.

De 5 bøger der skal deles ud er:dklaeser300

Bavian: Naja Marie Aidt

Den sønderjyske farm: Erling Jepsen

Drager over Kabul: Morten Hesseldahl

Hævn: Robert Zola Christensen

Og sådan blev det: Maren Uthaug

Meningen med bøgerne, er at de skal cirkulere. Det vil sige, at når den person, som har fået en bog af mig er færdig med at læse den, skal han eller hun give den videre til en anden. Allerhelst skal bøgerne nå ud til de 40% der ikke læser, og vække deres interesse for læsningen.

Jeg kunne ikke forestille mig en hverdag uden bøgerne. De giver mig så meget, og hvad er bedre end at dele denne glæde med andre? Jeg glæder mig i hvert fald til denne dag, og hvis jeg bare kan få sået et lille frø til spiring hos bare én enkelt ”nylæser”, så er jeg tilfreds.

I kan læse meget mere om Danmark Læser Dagen og kampagnen på danmarklæser.dk

