Tags


Ungdomsbøger har altid haft en helt speciel plads i mit hjerte. Det er ofte den genre jeg falder tilbage på, hvis jeg lige har læst en bog, der var overvældende, skrækkelig eller svær at komme igennem. Et godt eksempel kunne være dengang jeg havde læst 3096 dage, som handler om den østrigske Natascha Kampusch, der som 9 årig blev kidnappet og låst inde i en kælder. Efter at have læst denne bog, var jeg nødt til at have noget let, og ikke for alvorligt at læse. Det tog lige noget tid at komme sig oven på den læseoplevelse.

Da jeg var ung var mine ynglings forfattere bl.a. Katarina von Bredow og Hanne-Vibeke Holst. Samtidig var jeg rigtig glad for Gyldendals Grå Serie, som var en serie ungdomsbøger skrevet af forskellige forfattere om forskellige emner og temaer. De henvendte sig primært til unge i alderen 11-18 år.

I dag er det Young Adult (YA) genren der primært gør det ud for ungdomsbogen. Mit indtryk er, at en ungdomsbog henvender sig til et lidt yngre publikum end en YA bog gør. Som så meget andet, har tiden forskubbet grænserne lidt, og de unge bliver hurtigere ældre. Dermed bliver perioden hvor man før i tiden ville læse ungdomsbøger kortere, og man går direkte fra at læse børne-/tween bøger til at læse bøger for, som navnet på genren indikerer, unge voksne.

Hvad enten det er YA eller ungdomsbøger, så er det stadig en dejlig genre, og jeg nyder ind i mellem at synke ned i en verden hvor det er de helt store følelser som bl.a. kærlighed, svigt og sociale relationer, der er omdrejningspunktet.

