Tags

, ,


ItemImage

Udgiver: People’s Press

Udgivet: 27-02-2015

Sideantal: 550

Format: E-pub, læst på Mofibo

Alle som kender mig godt, kender også til min fascination af boybandet One Direction. Lige præcis når det omhandler dem, ville jeg ønske jeg var 14 år og kunne gå all in. Lige netop derfor havde jeg heller ikke tænkt mig at skulle læse After-serien, da det er offentligt kendt, at Anna Todd har brugt bandet, og især en vis Harry Styles, som inspiration til den mandlige hovedperson Hardin, og også til nogle af bifigurerne. Serien har figureret på nettet under genren fanfiction, og jeg har helt bevidst ikke læst noget af det, da det tit og ofte kan være tå krummende pinligt.

Men så begyndte Katja at tweete om bogen, og hun var vildt begejstret. Tror nærmest ikke hendes tweets omhandlede andet end After hele dagen igennem –og de efterfølgende. På et tidspunkt skrev hun faktisk, at hun ikke mente, at det var helt fair, at den er blevet markedsført som en ”One Direction bog”. Og så nævnte Simone, at den lå på Mofibo, hvilket passede mig helt perfekt, da jeg har Mofibo app’en både på min telefon og iPad.

Jeg gik i gang med at læse, og med det samme var jeg hooked. Hooked er det helt rigtige ord. Man læser og læser, og skal liiiige have lidt mere med. Sproget er nemt, og måske også en smule klichéfyldt, men for mig gjorde det læseoplevelsen bedre. Her er ikke tale om et litterært mesterværk, og fordi bogen er skrevet omkring et collegemiljø, så forstærker det nemme sprog kun måden man stryger hen over siderne.

Tessa er ny på college, og hendes nye roommate er helt anderledes end hende selv, og det samme er hendes venner. Især én skiller sig ud: Hardin. Han er fyldt med mørke tatoveringer, har langt hår og han gør vist mest hvad der passer ham. Tessa har en kæreste, Noah, men det er svært ikke at blive fascineret af Hardin, som er Noahs diametrale modsætning.

I forholdet til Hardin bliver Tessa ved med at flytte sine grænser. Hun oplever for første gang hvad det vil sige, at have en seksualitet, hun gør op med sit ellers så strukturerede jeg, lærer at stå på egne ben, og sige fra, især over for sin mor.

Sammen med Tessa bliver man betaget og forelsket i Hardin, og kan mærke sommerfuglene i maven. Anna Todd rammer følelserne fra den første store forelskelse spot-on. Hardins humørsvingninger er svære at greje, og man ved aldrig rigtig hvor man har ham, men når han er sød og nærværende er han en drømmekæreste. For mig er det dynamikken mellem de to, som bærer bogen.

Jeg er solgt, og glæder mig MEGET til de næste i serien, og min bekymring omkring inspirationen af One Direction er blevet gjort til skamme: Jo der er enkelte ligheder, men som man kun vil lægge mærke til, hvis man kender bandet. Jeg vil også vove den påstand, at Anna Todd ladet sig inspirere af nogle af sangteksterne, men igen er det ikke noget man vil se hvis man ikke kender sangene. Anna har gjort det godt, og jeg er glad for at bøgerne kommer med 2 måneders mellemrum, så jeg ikke behøver at vente længe på den næste, for jeg kan godt sige, uden at afsløre noget, at slutningen er noget af en cliffhanger.

