Tags

, , , ,


Jeg har lige læst den allerfineste lille bog af Jojo Moyes, nemlig Honeymoon i Paris.

Honeymoon i Paris

Jeg har læst og hørt så meget om Moyes’ bøger, men endnu ikke selv fået læst noget af hende. Jeg købte Dig før mig som en backup gave til min mor til jul. Heldigvis fik jeg fat i det hun oprindeligt skulle have, så jeg kunne med god samvittighed beholde bogen selv.

Honeymoon i Paris er på alle måde en fin lille historie. Rent fysisk er bogen heller ikke særlig stor. Med sine små 16×11 cm. og 119 sider, passer den lige ned i jakkelommen. Faktisk var jeg overrasket over hvor lille en egentlig var, men det giver rigtig god mening, da den jo kun er en form for teaser til Hende du forlod, som udkommer 13.februar i år.

Hende du forlodVi møder Liv og Sophie, som begge er nygifte, Liv med arkitekten David og Sophie med kunstneren Édouard. De synes begge meget lykkelige indtil jalousien og skuffelsen sniger sig ind på dem. Til trods for at deres liv udspiller sig med næsten et århundrede imellem sig, krydses deres veje på underfundig vis. I Hende du forlod kommer vi igen til at møde de to kvinder.

Idéen med denne lille forløber for den egentlige roman, er jeg helt vild med. Jeg læser meget sjældent uddrag af bøger, netop fordi jeg måske ville ønske at læse mere nu og her (-ja jeg ved godt det er det der er meningen med uddrag). Det hænger måske nok også sammen med, at jeg sjældent opgiver en bog, selvom det tager mig evigheder at komme igennem den. For mig ville et uddrag føles som at være startet på en ny bog. Men med Honeymoon i Paris er vi ude i noget helt andet. Det er en lille selvstændig bog. Og skulle tilfældet være, at man ikke havde brudt sig om den, – ja så kunne man stoppe der.

Jeg var fanget fra start til slut, og glæder mig over, at der kun er få dage til 13. februar.

