Tags


Hjemkomsten

Udgiver: Bazar

Udgivet: 09-09-2014

Sideantal: 564

Format: Indbundet

Anmeldereksemplar fra Forlaget

I december var jeg så heldig at vinde en smuksak af en bog fra Forlaget Bazar. Eneste betingelse for konkurrencen var at man gerne ville anmelde den når man havde læst den.

For mig er Forlaget Bazar forbundet med de allersmukkeste forsider, og med Hjemkomsten fortsætter de med at illustrere så man bliver helt forpustet. Jeg er helt forelsket, og allerede ved første blik ved jeg, at denne bog ville være noget for mig.

Bogens fortælling er delt op i nutid og fortid med en fin sammenhæng. Det bliver på intet tidspunkt forvirrende.

Sonia rejser til Granada i Spanien, hvor hun møder den ældre café-ejer Miguel. Miguel fortæller hende historien om familien Ramiréz, som oplevede Den Spanske Borgerkrig på tætteste hold. Man hvirvles ind i historien, og føler næsten, at man er der selv. Angsten, sorgen, sulten og uretfærdigheden, man mærker det hele som var man selv en del af begivenhederne.

Den del af bogen, som omhandler Den Spanske Borgerkrig, er virkelig spændende og gav mig lyst til at læse mere om emnet. Det virker meget velresearchet, men alligevel får man kun lige det øverste lag. Jeg kunne godt tænke mig at der var gået lidt mere ind i det politiske aspekt, men måske ville det så have givet en helt anden oplevelse af bogen. Derimod synes jeg at den del af bogen, som omhandler Sonias liv i England er kedelig, og det meste kunne sagtens have været udeladt, for på en måde gør det også bogen meget forudsigelig.

Hjemkomsten er skrevet i et let og forståeligt sprog. Dog er der en del spanske gloser skrevet ind. For mig som ikke kan spansk, ødelægger det lidt af læseoplevelsen for mig. Selvom man for det meste kan forstå ordet ud fra sammenhængen, så gør det at jeg bliver afbrudt hver gang. På en eller andet måde virker det forstyrrende.

Hjemkomsten er den første bog jeg læser af Hislop, men det bliver helt sikkert ikke den sidste.

